Heinäkuun viimeisellä viikolla aurinko
on hellinyt lomalaisia myös Etelä-Hämeessä. Museon näyttelyrakennuksen
ovi käy myös tiuhaan. Helteisestä säästä huolimatta museotontut eivät ehdi
köllötellä auringossa, vaan he ahertavat kukin tahoillaan.
Torstaina Tykistötonttu Vilho on
aamusta alkaen huoltanut tykkikalustoaan ulkonäyttelyalueella. Myös
pioneeritonttu Jaakko ähertää Kraz-ajoneuvojensa kimpussa pumpaten
autojen renkaisiin ilmaa hiki otsalla. Kieltämättä villapipo alkaa olla vähän
kuuma, huokaa Jaakko. Viestitonttu Seppo sen sijaan on titaamassa museon
Sotilasradioamatööriasemalla laajalle ystäväpiirilleen. Viestejä singahtelee
Eurooppaan ja Amerikkaan ja Kiinaan asti.
Hommat keskeytyvät, kun Vilho yllättäen
huomaa, että museon vahtimestari Kai on unohtanut tykistön vetäjän
AT-S SU ohjaamon oven raolleen…
”Hei tulkaas Jaakko ja Seppo katsomaan nyt päästään tutkimaan tämän tykistön vetäjän ohjaamoa,” huutaa Vilho.
”Hei tulkaas Jaakko ja Seppo katsomaan nyt päästään tutkimaan tämän tykistön vetäjän ohjaamoa,” huutaa Vilho.
”Äkkiä nyt ennen kuin Kai tulee laittamaan oven säppiin”, hoputtaa Vilho, kun Seppo ja Jaakko vähän empivät.
”Kylläpä tämä ohjaamo on yllättävän iso,
tänne mahtuukin istumaan aika monta miestä,” toteaa Jaakko silmäillessään
penkkejä.
”Niin ohjaamoon mahtuu johtajan ja ajajan lisäksi vielä 3 henkeä ja lavalle peräti 10 henkilöä”, kertoo Vilho.
”Niin ohjaamoon mahtuu johtajan ja ajajan lisäksi vielä 3 henkeä ja lavalle peräti 10 henkilöä”, kertoo Vilho.
”No pitäähän miehistönkin mahtua mukaan”, kuittaa Seppo.
Nämä
ovatkin olleet käytössä pääasiassa kenttätykistön joukko-osastoissa 1980-luvun
jälkipuoliskolle saakka”, kertoo Vilho tohkeissaan.
”Minkälainen moottori tässä onkaan?",
kysyy Jaakko kiinnostuneena.
”V-54 T, nelitahtinen, nestejäähdytteinen, 12-sylinterinen, V-mallinen suorasuihkutus disel”, vstaa Vilho asiantuntevasti.
”Teho lienee sitten 202 kW /600 r/min ja tuntinopeus on 35 km”, sanoo Jaakko miettiväisenä.
”V-54 T, nelitahtinen, nestejäähdytteinen, 12-sylinterinen, V-mallinen suorasuihkutus disel”, vstaa Vilho asiantuntevasti.
”Teho lienee sitten 202 kW /600 r/min ja tuntinopeus on 35 km”, sanoo Jaakko miettiväisenä.
”No niin tuoltahan se Kaitsu jo tuleekin
ja laittaa ohjaamon oven säppiin. Nyt ei kukaan museon asiakkaista kolhi
itseään, jos vaikka innostuisivat kiipeämään ohjaamoon, kun ovi jäisi
kutsuvasti raolleen”, sanoo Seppo.
”No
mutta kello onkin jo kohta kaksitoista. Nyt lähdetään katsomaan millaista
lounasta Linnea on tänään meille loihtinut”, sanoo Jaakko ja taputtelee
vatsaansa josta kuuluukin jo aika iso tyytymätön murina…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti